Een team avonturiers kapt zich een weg door de jungle op overlevingstocht voor een of ander TV programma. De uren vliegen voorbij en hoewel het team efficiënt en gemotiveerd samen presteert, maken ze toch minder vooruitgang dan ze hoopten. Eindelijk geraken ze voorbij een van de grote bomen in het woud. Een van de meer lichtzinnige avonturiers besluit om in de boom te klimmen om even van het uitzicht te kunnen genieten. Eenmaal boven doet hij een onthutsende ontdekking. Hij roept naar zijn vrienden beneden: "Stop met kappen, we zitten in het verkeerde bos!" Stel je zijn verbazing voor wanneer hij het antwoord hoort: "Zwijg, we maken vooruitgang!”
Je hoorde dit verhaal misschien al eens eerder, maar ik blijf het een nuttige metafoor vinden. Zeker nu iedereen zo geobsedeerd is geraakt door efficiëntie. Er zijn een massa productiviteitsapps voor allerlei smartphones, tablets en pc's. De boekenwinkels liggen vol met boeken zoals "getting things done", "never check e-mail in the morning" en andere. Nochthans zullen deze jou enkel helpen om aan het einde te komen van een eindeloze lus (zoals we vroeger in de IT sector zeiden) als er geen hoger doel achter al deze taken en acties zit. Hoe kan dit beter? Hier zijn enkele mogelijke stappen vooraleer je met time management begint: 1) Vind jouw eigen heldere missie die jou inspireert en beweegt, jouw persoonlijke hoger doel, en beschrijf ook waarom je dit hoger doel wilt bereiken. Dit is vaak al een levenswerk op zich. Als er een automerk, een geldbedrag of te veel keer "ik" in jouw doelstelling voorkomt, dan ben je er waarschijnlijk nog niet. (zie ons artikel over het ego en motivatie versus inspiratie) 2) Toets af of jouw missie wel overeenkomt met jouw waarden! En omgekeerd, vind de overtuigingen, attitudes en waarden die bij deze missie en bij jou passen, maar die je nog mankeert. 3) Zet de missie om in concrete doelstellingen die eveneens overeen komen met jouw waarden 4) Stel jezelf de vraag: "wat heb je nodig om deze concrete doelstellingen te realiseren?" Denk daarbij concreet aan eigen vaardigheden, „medewerkers” of begeleiders, middelen, … 5) Zet jouw concrete doelstellingen uit stap 3 nu om in concrete acties. En eigenlijk zijn alle andere acties die op jouw lijstje staan maar hier niet onder vallen overbodige balast. Als dat niet zo is, dan is er waarschijnlijk iets te kort in een van de vorige stappen. 6) Nu pas begint het zinvol te worden om aan efficiëntie te denken! De oplossing die ik hier voorstel, lijkt niet de korte weg! Het vergt inspanning, inzicht en vooral veel reflectie. Deze aanpak vraagt ook om het ego los te laten, iets wat in deze tijden van ver doorgedreven individualisme en sociale media narcisme niet zo makkelijk is. Het laatste wat je wil meemaken is dat je doorheen jouw leven een ladder op klimt, om boven aan de ladder te ontdekken dat ze tegen de verkeerde muur staat! Meer weten over hoe je richting aan jouw leven kunt geven? Kom naar een van onze gratis Life Coaching sessies.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurMarc Innegraeve is coach, trainer en change manager.
Archives
November 2016
Categories
All
|